Matrózvár. Régészet Százhalombatta Matrica Szövés kártyákkal








www.matrozvar.fw.hu

www.balzo.ini.hu

A bejgli genealogiája


http://www.kertpont.hu/kepek_recept/beigli.jpg





Sólet, kutija, bájgli. genealogia módszerének szokatlan alkalmazása .

Manapság az ünnepek a megemlékezés olyan időpontjai, amelyeket gyakran törvénybe is foglalnak. Igazi ünnepeink azonban az életöröm és a jövőbe vetett hit napjai, és alighanem százezer éves múltra tekintenek vissza. Elődeink rendszerint hosszú éhezés után ( nem előírt böjtöléssel) várták azt a napot, amikor a pecsenye nagy tömege - az Ég adománya - megérkezett környezetükbe. Ilyen napok az állatok nagy vonulásának évente ismétlődő napjai: a barlangi medvék tavaszi gyülekezése, később az óriásgím nyáreleji vonulása, amit például az i.e. 50 - 32 ezer év közötti Érdi Vadásztanya tűzhelye és hűtőverme csontösszetétele demonstrál. Ilyen napok a rénszarvas csordák gyülekezése a sarki tundrákon, a bölények vonulásának kezdete a prériken, a lazacok vonulása, vagy a nagy folyókban, mint a Volga, Dnyeper, Duna a vizák áprilisi és szeptemberi nagy vándorlása. A migrációk kezdőnapja őseink koplalásának végét, a bőség napjainak beköszöntét jelentette. Ennek emléke lehet a bolgároknál az a néphagyomány, hogy a március 1-én (régi római újév) kitűzött piros-fehér gyapjúfonatot (martenica: Mars és Vénusz jelét) az első gólya megjelenésekor kell egy rügyező ágra vetni.

Később - az öntözéses földművelés következményeként - már az áradások napja vált a bő termés ígéretének napjává. Egyiptomban ez a Sziriusz (Stella canicula) felkeltével esett egybe, s ezáltal az ünnepek naptári eseményekké váltak, s lassan már nem a földekre humuszt hozó áradást, hanem a csillag megjelenését, az új évet ünnepeltük.
Az ünnepi bőség és öröm fontos előzménye az azt megelőző böjt, amit az ünnepnap előtti napon különösen szigorúan be kell tartani. A zsidó előírások szerint még ételt készíteni, főzni, sütni sem szabad. Az ünnep előestéje különösen alkalmas a Teremtőnkkel (akinek jóakaratát ősünk elsőként élvezte) való kapcsolatra is - kérhetünk tőle védelmet a gonosztól és bő termést. Az üzenetet a gyümölcsök közvetítik: az ép alma egészséget, a dió rontás (szemmelverés) elleni védelmet, a mák szaporaságot és bő termést ígér. Valószínűleg, mivel a dió hasonlít a szemgolyóra, egyetlen mákgubóból pedig ezer virág terem.
Az ünnep előtti böjtöt megtörő étel tehát három komponensből áll, ezek: szemes termény, édesítő és varázsló komponensek.

  • Szemes termény: bab, borsó, búza, árpa, köles kása alakjában vagy tészta.

  • Édesítő: gyümölcs, must, méz, mazsola, aszalt gyümölcs.

  • Varázslószer: dió, mák.

Az ünnep beköszöntével elsőként megízlelhető ételek történeti sorrendje komponenseik és elkészítési módjuk alapján az alábbi táblázatba foglaltak szerint alakulhatott. Komponenseiket mutációk genetikai kódjához hasonlóan értelmezve felírható az ünnepi ételek közötti összefüggés.

Név

Cereália

Édesitő

Varázs

Kód

Megj.

Solet

Bab,árpa(kása)

-

-

K

i.e. 6. sz.

Szocsivo

Buza (kása)

Must

-

KÉ'

-

Piláf

Rizs (kása)

Aszalt gyümölcs

-

-

Kutia

Búza (kása)

Méz, mazsola

Dió, mák

KÉ'VV'

4. sz.

Szocselnyik

Tészta

Méz

Dió, mák

TÉ'VV'

-

Guba

Kenyér

Tej, méz

Mák

TÉ'V

-

Bájgli

Tészta

Méz, tej, mazsola

Dió, mák

TÉ''ÉVV'

14 sz.



A böjt végét - az ünnep kezdetét - napjainkban csillagászati esemény jelzi, ilyen pl. az első csilag megjelenése karácsony előestéjén. Szláv ortodox vidéken karácsony előestéjét nevezik szocselnyik - nek. Nevét az édes lében áztatatott (napjainkban már megfőzött) őröletlen búzakásáról kapta. Ugyanez a görög nevű kutja* is, amit már mazsolával, zúzott mákkal és dióval kevernek, gyümölccsel ízesítenek. A kutját ünnepi misére viszik, ahol azt megáldják. Halottaik sírjára is visznek belőle a megemlékezések napján.
A szocselnyik már tésztaféle, kis batyu, mindenféle töltelékkel: ezzel az ünnepnapon a családot meglátogató koledárokat (calendae - lat., a hónap, év első napja) kínálják vele. A koledárok jókívánságokat kántálnak, és ajándékokat gyűjtenek. Eredetileg évi juttatásukat beszedő pásztorok. A szocselnyik formája - a köralakú tészta - a Napot szimbolizálja. Ugyanezt a szerepet tölti be a palacsinta is: ez az ortodox egyház hagyománya szerint helyettesítheti a kutját. Nemhiába a töltelék gyakran itt is a varázserejű mák és a dió.
A bájgli, ami ha jól elkészítették karácsonykor, megszentelve akár husvétig is eltart, sziléziai eredetű tekercs - beugel - első említése a 14. sz.-ban volt.
____
*Kutja
(szertartási kásaféle). Közszláv szó görög nyelvből
A görög koukke, koukkia (tbsz.) - "babok" , a gabona - "kokkos" -ből származik.


Irodalom:

Gáboriné Csánk Vera: Az ősember Magyarországon, Bp.1980.
Alexander szerk.: Pravoszlavnaja kuhnya. Kosztroma 2002.
Herbst Péterné.: Magyarországi zsidó ételek. Bp. 1984.
Szakáll L.: Régi ünnepek a konyhában. Bp. 1985.
Pankeev .:Russzkie prazdnyiki M.1998 253 p.
Szerk. Zateeva. N.: Russzkij gasztronmicseszkij kalendar
Kratkij etimol. szlov. russzkogo jazyka M. 1971






   V.I.P Szerver